Datorer finns överallt – även i bilar. Alla de många kraven som ställs på bränsle, förbruk och miljö, gör det nödvändigt att en motor styrs av avancerad elektronik.
T.ex. säkerställer ABS-bromsar att bilens bromsar inte låser sig, och ESP hjälper med att rätta upp bilen vid sladdar. Båda dela är datorstyrda och en del av en moderna bilars säkerhetsutrustning.
I dag använder man också datorer på de flesta verkstäder, bl.a. vid felsökning. Av samma skäl blir det också svårare och svårare att reparera moderna bilar själv.
Därutöver arbetar bilföretagen hela tiden på att göra deras bilar så säkra som möjligt. Också här är datorer ett viktigt verktyg, t.ex. vid krocktester.
Bilens köregenskaper blir du klokare på under kursen: Riskutbildning 2. När du kör på halkbana, kommer du också att lära dig hantera bilen på halt väglag.
Det är skillnad på olika bilars köregenskaper. Skillnaderna beror bland annat på följande:
De flesta bilar har framhjulsdrift. Det innebär att motorkraften överförs genom kopplingen till framhjulen.
Bilar med framhjulsdrift har en tendens att vara understyrda (se nästa avsnitt). Understyrda bilar är helt klart att föredra före en överstyrd bil, som är en tendens hos bilar med bakhjulsdrift.
Generellt är köregenskaperna bättre i bilar med framhjulsdrift – i synnerhet när det är halt.
Fyrhjulsdrift innebär att motorkraften överförs till bilens alla hjul. Det kan vara en stor fördel om man kör i:
Var dock uppmärksam på att hjulen kan sladda lika mycket som bilar som har fram- eller bakhjulsdrift.
Understyrning innebär att bilen svänger i en mjukare båge än den skulle i förhållande till rattens rörelser. Orsaken till understyrning kan vara, att framdäcken har sämre väggrepp än bakhjulen.
Följande förhållande kan öka understyrningen:
Överstyrning innebär att bilen svänger i en skarpare båge än den skulle i förhållande till rattens rörelser.
Följande förhållanden kan öka överstyrningen:
Det finns många olika däck och många olika kvaliteter. Se upp för att låta dig frestas av mycket billiga däck. Kvaliteten är ofta dålig.
Överordnat finns det följande däcktyper:
Det är viktigt, att du använder däcken endast till de årstider de är gjorda för. Gummiblandningen och mönstret är anpassat till antingen sommar eller vinter. Det har stor betydelse för väggreppet, som avgör, hur bra bilen står fast på vägen och stoppsträckan – alltså hur låg sträcka du skall använda för att stanna bilen.
Du skall alltid köra med samma typ av däck på alla fyra hjul. Du får inte köra med t.ex. sommardäck på framhjulen och vinterdäck på bakhjulen.
Det är också viktigt, att du har ca samma mönsterdjup på de däck som sitter på samma hjulaxel. Om det är möjligt, bör två fram- eller bakhjul bytas samtidigt.
Mönsterdjupet på ett nytt däck är 8–9 mm.
Efter hand som däcket slits, blir mönsterdjupet mindre och mindre. När mönsterdjupet är nerslitet ner till 3–4 mm ökar risken för vattenplaning – på torr asfalt påverkar det dock inte väggreppet.
När ett däck börjar bli slitet, är det viktigt att du eller din verkstad med jämna mellanrum kontrollerar mönsterdjupet. Byt däck senast när mönsterdjupet är nere på 1,6 mm.
När du kör på en våt körbana, skall du komma ihåg att alltid anpassa hastigheten efter däckens tillstånd.
Vinterdäck utan dubbar kallas friktionsdäck. De fungerar bra i snö, blötsnö och i lera, men dåligt på is och fast snö. Vinterdäck skall vara monterade från 1 december till 31 mars, och de skall ha minst 3 mm mönsterdjup.
Dubbdäck står bättre fast på is och hård snö, men har sämre väggrepp och längre bromssträcka på asfaltvägar.
Det är inte i alla områden tillåtet att köra med dubbdäck. Då det sliter mycket på asfalten, kan det vara förbjudet på många vägar, och i så fall kommer det att framgå av följande trafikskylt:
Från 16 april till 30 september är det förbjudet att köra med dubbdäck, med mindre det är snö eller väderprognosen varnar om is eller snö på vägarna.
Dubbdäck skall vara monterade på alla bilens hjul, och kör du med ett påhängsfordon, skall det också vara utrustat med dubbdäck.
Det är viktigt att däcken har rätt lufttryck.
Om lufttrycket är fel i bara ett av däcken, har det betydelse för bilens köregenskaper och säkerheten.
Vilket lufttryck däcken skall ha, anges på de flesta bilar på ett klistermärke i dörrkarmen eller på sidan av framdörren på förarsidan. Därutöver kan man också läsa det i bilens instruktionsbok.
Många bilar är utrustade med TPMS, vilket står för Tier Pressure Monitering System. Tekniken registrerar däckens lufttryck, och om lufttrycket plötsligt faller i ett eller fler av hjulen, lyser en varningslampa på instrumentpanelen.
Från och med november 2014 är det lagkrav på att TPMS finns i alla nya bilar.
Det finns pengar att spara, om din bils styrning är korrekt inställd.
En felaktig inställning av hjulen ger nämligen större slitage på däcken, högre bränsleförbrukning och sämre säkerhet.
Om din bil har en tendens att dra ut åt sidan, eller har svårt med att räta upp av sig själv när du svänger, bör du genomföra en mätning och en hjulinställning.
Du bör alltid balansera hjulen när nya däck monteras eller ett däck har blivit lagat.
Om du kan känna vibrationer i ratten eller i undervagnen, är det ett tecken på att hjulen är obalanserade.
På sikt kan det resultera i onödigt däckslitage och slitage i bilens övriga undervagnskomponenter.
Som bilens förare kan du också antingen störas av vibrationerna eller bli mer tröt under körningen tack vare skakningar.
När du vrider på ratten, överförs rörelsen till hjulen. Om styrningen är slitet, kan det uppstå rattglapp.
Rattglapp är den bit du kan vrida på ratten, utan att hjulen rör sig.
Nyare bilar får normalt inte ha rattglapp. Hjulen skall omgående följa rattens rörelse.
Servostyrning gör ratten lättare att vrida. Systemet fungerar med hjälp av motorn. Därför blir ratten mycket tung när motorn är avstängd.
För att testa om servostyrningen fungerar skall du vrida ratten mot höger eller vänster, medan du startar motorn. I det ögonblick som motorn starter, kan du känna att det blir mycket lättare att vrida ratten.
När du bromsar, sker inbromsningen på alla bilens hjul. Det är tal om en vätskebroms, som fungerar genom vätsketryck.
När du trampar på bromspedalen, trycker du på en kolv i bromssystemets huvudcylinder. På det sättet uppstår det ett vätsketryck. Vätsketrycket kommer vidare genom bromsrör och slangar till bromsarna, där en trumma eller skiva pressar en bromsbeläggning, så att hjulet bromsas.
Alla moderna bilar är utrustade med ett bromssystem i två kretslopp. Om det ena inte fungerar, fungerar det andra som nödbroms.
Det är oförsvarligt och olagligt att köra en bil vars bromssystem inte är funktionsdugligt. Det är också olagligt att köra om ett eller flera hjul inte kan bromsa.
Alla nyare bilar är utrustade med en vakuumbromsförstärkare. Den gör det lättare att bromsa, utan att behöva använda allt för mycket krafter.
Du kan testa om bromsförstärkaren fungerar genom att pumpa din bromspedal fem till tio gånger med foten.
Sista gång du trampar på den, skall du hålla bromspedalen nertryckt. Bromsen skall nu kännas mycket hård.
Starta därefter motorn, medan du fortsatt håller foten på bromspedalen. Om pedalen faller lite när du startar, fungerar bromsförstärkaren.
I dag har över 90 % av alla registrerade personbilar och alla nya person- och varubilar ABS-bromsar.
ABS står för Anti-lock Braking System och kallas också för låsningsfria bromsar. Tekniken gör att hjulen inte kan låsa sig under en kraftig inbromsning, oavsett hur hårt du trampar på bromspedalen.
ABS-bromsar är en fördel, eftersom alternativet –låsta hjul – ger en längre bromssträcka. Samtidigt kan man med ABS-bromsar styra och korrigera riktningen under inbromsningen.
När man har behov av att göra en kraftig inbromsning, skall man i en bil med ABS-bromsar trampa mycket hårt på bromspedalen. ABS-elektroniken kommer därefter att se till att alla hjul bromsar maximalt.
Det skall dock sägas, att ABS-bromsar ger endast samma eller lite kortare bromssträcka än traditionella bromsar. Du får därför aldrig använda ABS-bromsar som en ursäkt för att öka hastigheten eller med kortare avstånd till framförkörande.
Det är viktigt att bromsarna fungerar korrekt.
Om det är något fel på bromsarna, kommer en lampa på instrumentpanelen att varna dig. Men du skall själv kunna kontrollera att bromsarna fungerar.
För att kontrollera bromssystemet skall du trycka på bromspedalen med stor kraft i 20 sekunder:
Kom alltid ihåg att testa bromsarna efter en biltvätt eller om du har kört genom en vattenpöl eller liknande. Fukt på bromsarna kan minska bromseffekten. När du testar bromsarna, värms de upp och fukten förångas.
Parkeringsbromsen fungerar normalt på bakhjulen.
Bromsen aktiveras normalt med handen via ett handtag. En varningslampa lyser när parkeringsbromsen är aktiverad, så att du inte glömmer att släppa den innan du kör.
Du skall naturligtvis endast använda parkeringsbromsen när du parkerar – och aldrig när du kör. När du parkerar skall du också sätta bilen i en låg växel för att förhindra att den rullar.
Det finns risk för att parkeringsbromsen fryser om du använder handbromsen i kallt och fuktigt väder. Då kan det vara en god idé att parkera på plant underlag och bara sätta bilen i växel – därmed kan du slippa använda handbromsen.
Du kontrollerar parkerings- eller handbromsen genom att dra i handtaget och försiktigt försöker sätta bilen i gång. Då kan du tydligt känna om handbromsen fungerar.
I slutet av 1950-talet var säkerhet i bilen i stort sett ett okänt fenomen.
Men tack vare svenske Nils Bohlin, berikades världen med en av de viktigaste säkerhetsåtgärder i bilens historia. Nils Bohlin var ingenjör på Volvo, och 1959 uppfann han trepunktsbälte. Det är en typ av säkerhetsbälte, som används i alla bilar än i dag.
I dag är säkerhetsbältet fortfarande den viktigaste säkerhetsutrustningen i en bil. Om du har säkerhetsbälte på och blir inblandad i en allvarlig trafikolycka, är det 50 % större chans för att överleva.
Om säkerhetsbältet skall fungera bäst möjligt, skall den sitta intill kroppen. Det får inte sitta löst eller invecklat.
En airbag är en uppblåsbar kudde av nylon, som ligger hopvikt i ratten eller instrumentbrädan framför passagerasätet.
Längre fram i bilen sitter en sensor som reagerar i samma ögonblick som det sker en kollision.
Kollisionen skall vara så kraftig, att den motsvarar att springa in i en mur med cirka 20 km/h eller över.
Sensorn reagerar endast på frontalkollisioner. Annars kan passageren falla snett in i luftkudden, och det skulle göra mer skada än nytta.
Från sensorn skickas en elektrisk signal, som i sin tur antänder ett drivmedel. Det brinner extremt våldsamt och utvecklar därför stora mängder nitrogengas. Gasen blåses ut i nylonkudden med stor kraft.
Omedelbart efter börjar luften igen att sippra ut genom små hål i kudden för att mildra kollisionen mellan passagerare och kudde.
Det är förbjudet att montera en barnstol på en plats med airbag, med mindre man kan koppla bort airbagen. Ett barn som sitter i en barnstol där en airbag utlöses, kan bli alvarligt skadat.
Ett nackstöd skyddar huvudet mot två typer av skador:
Båda skador uppstår vanligtvis om man blir påkörd bakifrån.
För att nackstödet skall skydda optimalt, skall det ställas in, så att det sitter i höjd med huvudet. Om nackstödet sitter för lågt, ger det i stort sett inget skydd.
Barn under 135 cm långa, skall sitta i en barnstol eller en annan godkänd säkerhetsanordning, anpassad barnets vikt och längd.
Barn som är tre år eller äldre, men kortare än 135 cm, får sitta i baksätet och med säkerhetsbälte på under korta avstånd – men det får endast vara tal om en tillfällig transport.
Barn under tre år, kan också under en tillfällig resa bli körda korta avstånd i en taxi. Barnet skall bara i baksätet.
Det finns huvudsakligen fyra olika typer av barnsäkerhetssystem:
Den typ av skydd som barnet skall använda, anges ofta i ålder och/eller vikt. Men det är primärt barnets längd som avgör vilken typ som skall användas.
Varken baby- eller barnstol får användas om barnets huvud är i linje med ryggstödets översta kant.
…är designat för de yngsta barnen. Omslaget används tills barnet har vuxit ur det, normalt runt 9 månaders ålder.
… är designad för barn från ca 9 månader till ca 4 år – eller tills de växer ur den. Stolen skall monteras bakåtvänd på fram- eller baksätet.
… är avsett för barn från ca 4 år och tills de är 135 cm långa. Kudden används ihop med bilens vanliga säkerhetsbälte och vänder framåt. För att uppnå bäst säkerhet skall båda delar användas på baksätet.
OBS: Ingen av ovanstående får användas på platser med aktiva airbags. Det är förarens ansvar att passagerare under 15 år använder säkerhetsbälte eller annan säkerhetsutrustning.
Det finns i dag många olika energityper som kan driva en bilmotor:
Av samma anledning är en motor i dag också en mycket avancerad maskin. Ofta är de utrustade med en massa elektronik, oftast datorstyrd. Finmekaniken gör det bland annat möjligt att leva upp till de många miljökraven – och därutöver rensas avgaser i en katalysator.
En motor består av många delar. Många av dem svänger, går runt och arbetar upp och ner mot varandra. Allt detta utvecklar mycket värme, och för att få ner värmen, skall friktionen sänkas. Därför är det viktigt, att det alltid är tillräckligt med olja i motorn.
Oljan pumpas in i motorn och smörjer dess många olika delar.
Med jämna mellanrum är det viktigt att du kontrollerar oljan. Därutöver finns det även en varningslampa, som lyser, om oljenivån skulle bli låg.
Om lampan börjar lysa medan du kör, skall du stanna så snart det är möjligt, och därefter stänga av motorn.
Som regel är det bara nödvändigt att fylla på mer olja. Om lampan fortsätter lysa efter att du har fyllt på olja – skall bilen fraktas till en verkstad med ett bogseringsfordon.
Det är inte tillräckligt med bara olja för att kyla ner motorn. Därför skall den kylas ner ytterligare med hjälp av andra metoder.
Vissa motorer kyls ner med luft, andra med vätska.
Luftkylda motorer är praktisk taget underhållsfria, men den mest förekommande kylmetoden är med kylarvätska.
Vätskan består vanligtvis bara av vatten och glykol, som ju är en frostvätska. Glykol säkerställer att vätskan inte fryser till is.
Kylarvätskan rinner genom motorn med hjälp av en pump. När vätskan blir för varm, strömmar den ut till kylaren för att kylas ner igen. Därefter rinner vätskan in i motorn igen.
När du kör på tomgång eller håller en låg hastighet, kan en fläkt hjälpa med att kyla motorn.
Kylvätskans temperatur skall vara ca 80-90°och får inte överstiga 100°. I så fall skulle vattnet nämligen börja koka.
Nästa alla bilar är utrustade med en temperaturmätare i instrumentbrädan eller en symbol, som lyser om temperaturen blir för hög. Om symbolen börjar lysa, kan motorn börja "koka". Stanna och stäng av motorn snarast möjligt, eftersom den annars kan bli skadad på grund av överhettningen.
Om bilen börjar "koka" – alltså om kylvätskan blir för varm – eller om varningssymbolen lyser, skall du kontrollera följande:
En bil har behov av ström till motor, ljus, ljudsignal och liknande.
När motorn är i gång, producerar en generator ström till bilen och laddar batteriet. Generatorn drivs med en rem från motorn.
Om generatorn inte kan ladda batteriet, kommer en varningslampa att lysa på instrumentbrädan. Du kan fortsätta köra under en begränsad tid, men du skall se till att kontrollera generatorn eller byta batteri snarast möjligt.
Batteriet lagrar den ström som generatorn producerar.
Under vinterhalvåret är det viktigt med ett batteri som kan laddas upp ordentligt. Vid låga temperaturer fungerar ett batteri sämre än i varmt väder. Därför har många bilar startproblem under vintern.
I dag är de flesta batterier underhållsfria. Man skall därför bara kontrollera att batteriet är torrt och rent. Men har du ett äldre batteri, skall du med jämna mellanrum kontrollera att det är tillräckligt med vätska i batteriet. Om vätskenivån är för låg, skall du fylla på med destillerat vatten.
Alla batterier blir tyvärr sämre med åldern.
Testa dina kunskaper med 65 körkortsfrågor.
Jag vill verkligen rekommendera denna sida till er som ska ta körkort, den hjälpte mig fruktansvärt mycket, klarade provet hos Trafikverket! Tack så mycket!
— RobinSuperbra att man kunde få tillgång i 7 dagar. På andra sajter måste man låsa upp sig på en månad. Jag klarade teoriprovet hos Trafikverket på första försöket. Fick 61 rätt!
— KajsaTjänsten var jätte bra:)) klarade Trafikverkets kunskapsprov galant och nu väntar uppkörningen.
— LindaMycket bra! Tydligt och snyggt utformat så det var enkelt att använda - gav mig mycket! Uppläsningsrösten var verkligen toppen! Keep up the good work!
Hej jag har dyslexi och tycker att den är mycket bra för personer med lässvårigheter. Jag fick 55 rätt på Trafikverkets kunskapsprov.
Fan jag kunde alla era test med högst tre fel. hade liksom pluggat betalversionen 24/7 en vecka! men jag kuggade. så man bör ju tipsa att man borde komplettera med att läsa boken. sjukt irriterande. Är ganska missnöjd
Mycket bra sida, många plus
Bästa hemsidan :-)
Jätte bra hemsida!!!
— qabbe (:Jag fick mitt körkort idag kopplade av med en bira.
Hej, Jag klarade kunskapsprovet galant tack vare denna tjänst! Tusen tack!
Jag lär mig jätte mycket!!!!! Skit bra sida!!!
Behövde inte ens läsa trafikboken. Gjorde bara alla tester här. Klarade kundskapsprovet lätt som en plätt:) Rekomenderar denna sida varmt.
— JakobHej! Jag är jätteglad Att igår jag gick genom testet utan problem. Många tackar från.
— CimigashiJag började göra test här igår, och jag har redan lärt mig otroligt mycket! boken känns värdelös jämfört med det här :)
Jätte bra hemsida, tusen tack :)
Bra komplement till teorilektioner och teoriböcker.
Lärt mig extremt mycket! Rekomenderar denna sida till varje pris! :)
De flesta känner inte till det här enkla, billiga och 24/7 tillgängliga tjänsten. Hur kommer det sig undrar man.
— Abdi:)Hjälpte mig jättemycket. Skrev provet idag och klarade det. Tack för en fantastisk sida, ska verkligen rekommendera för alla som ska ta körkort :)
Jag lär mig mycket av dessa frågor.
Asbra hemsida!! Rekomenderas starkt!
— SelmaSkit bra sida många frågor kom på Trafikverket.
Känns bra hittills, håll tummarna för imorgon har jag mitt teoriprov ! :)
Älska älska älskaaa!!!!
Mycket bra!!!!!!!!!!!
Jätte bra hemsida!
— LineaJag har teoriprovet nästa vecka, kommer klara det galant tack vare trafiktestet! ;-)
Läst igenom boken och hittade hemsidan, hemsidan ger mer än vad boken gör! Stort + ! :)
Bra tjänst klarade kunskapsprovet på första försök
Har provat på gratis frågorna och har redan lärt mig en massa! Tänker klart beställa ett lösenord 1-2 månader innan jag gör mitt körkortsprov.
Jag kunde alla nästan alla frågor jag vill rekommendera den här sidan till alla som vill ta körkort.
Jag började göra test här igår, och jag har redan lärt mig otroligt mycket! boken känns värdelös jämfört med det här :)
Jag började göra test här idag, och jag har redan lärt mig otroligt mycket!
Det har varit till mycket hjälp och ska göra kunskapsprovet imorgon, håller tummarna!!
Jag tycker att denna hemsida är grym och jag loggar in dagligen för att träna :) ;)
stort tack till jätte bra hemsida. fick mitt körkort idag :))) rekommenderar denna sida till alla som ska ta körkort.
— TanyaInte samma frågor men samma förståelse som trafikverket!
— DennisHej, jag betalade för en vecka och gjorde alla tester och egna tester, hjälpte mig jättemycket. Skrev provet idag och klarade det. Tack för en fantastisk sida, ska verkligen rekommendera för alla som ska ta körkort :)
Bästa sidan nånsin, har haft den i 2 dagar och har redan lärt mig massor!!
Jag lär mig mycket av dessa frågor.
Känns bra hittills, håll tummarna för imorgon har jag mitt teori prov ! :)
Fan mycket svårt teori.!
Mycket bra hemsida, !!!
Bra tjänst klarade på första försök
Suveränt bra !!!!!! TACK!!!!!!
De är de bästa som finns om man vill ta körkort :)
Underbart bra test, lär mig otroligt mycket. TACK!
Jag har varit yrkeschaufför i 35 år och jag klarar godkänt men jag har inte alla rätt. Dessa prov borde alla trafikanter göra med jämna mellanrum. Det skulle öka trafiksäkerheten mycket. Mycket bra sida!!!
Jag tackar er och eran hemsida det här hemsida var väldigt bra. Jag har lärt mig väldigt mycket och har tagit mitt körkort. Tack för hjälpen
— IbrahimHar lärt mig förjävla mycket på denna underbara hemsida! Har teoriprovet imorn så om jag INTE klarar det, då blir det lite annan feedback ;)
Nyligen tagit körkort. Era tester är toppen
— IrinaMycket bra frågor, hoppas det räcker inför teoriprovet!
suppppppppppeeeeeerrrrrrrr brrrrrrraaaaaaaaaaaaaa
Jättebra sida! Jag har provat andra liknande sidor där frågorna har varit för enkla, detta är mycket bättre! En funktion som jag dock saknar med sidan är att borde kunna se någon statistik över hur det har gått för en med alla prov man gjort.
Jag har numera körkort tack vare Trafiktestet. Jag lärde mig mycket på kort tid och jag klarade min teori galant! är så nöjd att jag hittade hemsidan och valde att använda den!
— CelineKlarade skriva provet utan några större problem tack vare denna sida! Enkelt o smidigt att träna på testen här, rätt samma frågor som kommer på riktiga provet också.
Fett bra program. Klarade provet på första försöket :)
Mkt bra sajt =)
Väldigt bra hemsida, lärt mig mycket under bara en dag.
Underbar hemsida tusen tack!
Funkar bra, liknande inför teoriprovet!!
Lär mig massor varje gång jag gör proven!
Klarade teoriprovet och uppkörningen på första försöket! Tack till trafiktestet.se!
Bra sida! Men glöm inte böckerna också, att bara göra dessa prov räcker inte! Men helt klart värt pengarna!
Älskar sidan! Har precis blivit medlem. Haft max 11 fel och minst 1 fel, lär mig hela tiden och imorgon gäller det!
Det här verkar vara en bra sida! Rekommenderar starkt, har provet imon, får väl hoppas att jag har lärt mig tillräckligt, ett tips är att läsa hela boken en dag innan du ska göra själva provet.
Jättebra upplägg, köpte det till mitt barnbarn som misslyckats flera gånger med TSV provet. Efter en veckas pluggande med detta, så klarade han provet. Rekommenderas, känns bättre än bilskolornas databaserade program.
Jag köpte en vecka hos trafiktestet. Genomförde alla 9 prov och klarade sedan kunskapsprovet samt uppkörning på första försök! Förvånades över Hur fort man lärde sig på trafiktestet.se TACK!!!
Jag rekommenderar denna hemsidan!!! Grym hemsida.
— RevanÄlskar er alltså.... den var jätte bra
Funkade bra. Klarade Teoriprovet på första försöket.
7/10, men rekommenderar starkt om du inte gillar att läsa boken t.ex !
Den bästa hjälp för att hindra olyckor och förbereda folk som ska ha KK Tack.
Jag lär mig jätte mycket!!!!! Skit bra sida!!!
— Joao PassosHar lärt mig mycket tack vare den :)
Jag började göra test här igår, och jag har redan lärt mig otroligt mycket! boken känns värdelös jämfört med det här :)
— Joao PassosMycket bra sida. Lärde mig mycket mer här än i teoriboken. rekommenderar denna sida starkt. Klarade teoriprovet efter en veckas läsande på denna sida.
Bra, beskrivande bilder. Dock väldigt luddiga svar ibland och många frågor som ställs om och om igen. Skulle vilja ha bättre förklaringar eller hänvisning till vart jag kan hitta en längre förklaring. Har annars lärt mig massor på bara några prov! :D
Jag fick många frågor på gratistesten, men man bör nog köpa alla testerna. Mycket bra test om man vill kombinera körskolans teoriprov inför slutprovet, fördelen är att man då inte får frågorna ställda på samma sätt. Väl värt att betalas för.
Bästa sidan värd varje öre tack vare er så fick jag mitt körkort på första försöket tack rekomenderar denna sidan för alla som vill ha en bra sida så har ni hittat den här.
— JohnHej En mycket bra sida. Jag gjorde Kunskapsprovet i går och klarade det tack vara denna sida. Rekomederar denna sida stort :) Bästa hemsidan för trafikteori :)
niceeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee yeahhhhh!
hur bra som helst märker skilnaden på denna sida att det är mer likt kunskapsprovet än körskolans datorprov +++
Jätte bra hemsida toppen rekommenderar till alla som vill ha körkort. Tack att ni finns
underbart man lär sig ganska mycket kommer säkert att klara provet :D
— AlbinJätte bra hemsida, rekommenderar starkt till alla som ska göra teori. Jag klarade mitt på första försöket tack vare er!
Skit bra hemsida!! Klarade mitt teoriprov idag. TACK!!
Den bästa hemsidan ever!!!
Jag klarade teorin o var först ut efter 30 min. SÅ LYCKLIG
Väldigt snygg och elegant sida. Det finns webbsidor som ser så otroligt professionella och coola ut och det finns de som ser ut som skit. Det här är ett mästerverk!
Fantastiskt bra sida som verkligen har hjälpt mig! Jag tog mitt körkort idag och fick 54 poäng på teorin. Jag skippade boken och använde istället trafiktestet. Den här sidan rekommenderas varmt!
Klara provet första gången med denna sidan, dock klara jag inte uppkörningen, men nu är jag tbx när för nästa uppskrivning!
Gjorde testet igår och klarade de med stor marginal, jättebra sida om man som jag inte har så många onlinetester från körskolan! :)
Efter att ha läst endast bok och kuggat 2 gånger så satte jag det med 56 rätt efter en veckas prov på denna sidan!
Det är ett grym sida. Men önskat att man kunde betala med sms/ faktura.
Riktigt grymt! Härlig grafik och format. Klarade kunskapsprovet på första försöket och då sket jag i boken.
Fin sida, men skulle vara bra att kunna välja antal frågor. En funktion där man övar på frågor som man tidigare svarat fel på skulle göra det lättare att förbättra sig. I övrigt bra, jag uppskattar den fina designen.
Jag läste teori boken 2 gånger snabbt och gjorde frågorna på denna sida, och klarade teoriprovet på första försök. Jag kan lova er att om ni klarar testerna här klarar ni GARANTERAT teoriprovet utan några problem. BÄSTA SIDAN EVER!! HEJA HEJA HEJA!!
— Maria M.Kan inte annat än hålla med alla andra om att detta är en helt suverän hemsida.
Grym sida! Gjorde bara testen här läste inget i boken och klarade trafikverkets kunskapsprov!!! Rekomenderar denna sida väldigt starkt!!!
— JohannaTack för hjälpen mycket bra prov klara teorin för 1 vecka sen i dag klara jag upp körningen jätte glad mycket bra körkorts frågor.
— KanyaAllmänna villkor & Integritetspolicy
Danmark / Deutschland / Norge / Sverige
©Copyright 2022 Trafikteori A/S — Design by DAN®